Titanic
A Titanic brit
Olympic-osztályú utasszállító hajó, amely egy jégheggyel történt, 1912. április
14-i végzetes ütközéséről és 1912. április 15-i elsüllyedéséről vált ismertté.
Egy óceánjáró hármas második hajójaként a Titanicot és testvéreit heti három
járat kiszolgálására és a transzatlanti forgalom dominálására tervezték a White
Star Line társaság számára.
A hajót a Harland and Wolff hajógyárban építették az
észak-írországi Belfastban, és elsüllyedésének időpontjában a Titanic volt a
legnagyobb utasszállító gőzhajó a világon. Első útján (az angliai
Southamptonból a franciaországi Cherbourgba, onnan az írországi Queenstownba
(1921-től Cobh), és végül az Egyesült Államokba, New York Citybe), 1912.
április 14-én, vasárnap 23:40-kor a hajó jéghegynek ütközött, és április 15-én,
hétfőn 02:20-kor, az ütközés után alig több mint két és fél órával kettétörve
elsüllyedt.
A Titanicot a konkurens Cunard Line hajózási társaság két
óriáshajója, a Lusitania és Mauretania vetélytársának szánták. A Titanic és
testvérhajói, az RMS Olympic és a Gigantic lettek volna a leghosszabb
óceánjárók, melyek egyben a legnagyobb luxussal is szolgálnak (a Gigantic nevét
a Titanic katasztrófája után Britannicra változtatták).
Az építés
A White Star Line hajótársaság megbízásából, 1907-ben három
luxusgőzös tervezésébe fogtak. A Titanicot Írországban, Belfastban, a Harland
és Wolff hajógyárban építették, együtt testvérhajójával, a némileg kisebb RMS
Olympickal. Ehhez a 6000 dolgozó létszámát meg kellett duplázni. Másik
testvérhajója a HMHS Britannic (HMHS= Őfelsége kórházhajója) volt, (de ezt a
nevet csak a Titanic tragédiája után kapta, mivel az eredetit, a Giganticot,
újabb istenkísértésnek tartották.) A hajó legnagyobb szélessége a vízvonalnál
28 méter, hosszúsága 269 méter volt, annyi, mintha 8 budapesti 10 emeletes
panelházat tennénk egymásra. Magassága a gerinctől a kémények tetejéig 53 m
volt, ami körülbelül egy 18 emeletes háznak felel meg. Korában a világ
legnagyobb hajója volt. A burkolatát alkotó acéllapokat 3 000 000 szegeccsel
rögzítették. Süllyedéskor elsősorban az a felirat károsodott, amit az orrára
festettek. A hajón úszómedence, törökfürdő, tornaterem, squashpálya és lift is
volt. Kommunikációját két darab, független, 1500 W teljesítményű Marconi rádió
látta el. A hajó építésének tervében eredetileg 64 mentőcsónak lett volna, de –
arra hivatkozva, hogy elsüllyeszthetetlen, illetve hogy a csónakok túl nagy
teret vennének el az utasoktól a csónakfedélzeten – mindössze 20-at helyeztek
el. Az akkori előírások nem tették kötelezővé a teljes utaslétszámnak megfelelő
férőhellyel ellátott mentőcsónakok felszerelését, mert nem az utaslétszám,
hanem a vízkiszorítás számított. A tragédia egyik következménye volt, hogy ez
az elavult szabály megváltozott.
a Titanic és az Olympic építése
építés a kikötőből nézve
már az állványzat is egy mérnöki csoda volt ekkor
a hajócsavar és "én"
szárazdokk
indulás az első útra
A katasztrófa
1912. április 10-én déli 12 órakor indult el Southampton
kikötőjéből New York felé az úszó palota 2207 utassal.
A Titanic a katasztrófa előestéjén több jégjelentést is
kapott, hasonló útvonalon haladó hajóktól. A távírászok túlterheltsége miatt
azonban ezek egy része nem jutott fel a hídra az ütközés előtt. Mindazonáltal
Smith kapitány és a tisztek is tudtak a veszélyzónáról, máig nem tisztázott,
hogy miért nem csökkentették a szokásoknak megfelelően a sebességet. (A Titanic
a közkeletű vélekedéssel szemben nem versenyzett a kék szalagért, mert nem
rekordtörő hajónak építették - maximális sebessége is 3 csomóval elmaradt a
Mauretania által már felállított rekord átlagsebességétől.)
Szintén ismert volt, hogy a holdtalan éjszakán, hullámmentes
tengeren nehéz lesz megfelelő távolságból észrevenni a jéghegyeket. Április
14-én 23:40-kor Frederick Fleet az őrszem úszó jéghegyet vett észre, és
meghúzta a vészharangot. A szolgálatos tiszt (William Murdoch első tiszt)
utasítást adott a hajó balra fordítására, és a bal oldali hajócsavar
hátramenetbe kapcsolásra. Mai hajózási szakértők szerint a két parancs
külön-külön helyes volt, együtt azonban katasztrofális következménnyel jártak.
A hatalmas Titanicnak hosszú időbe telt, míg megkezdte a lassú fordulást, így a
jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát. Régebben a szakértők úgy vélték, hogy
egyetlen óriási – 90 méteres hosszúságú – lék miatt süllyedt el a Titanic. A
legújabb vizsgálatok szerint viszont hat kisebb nyílás – együttes felületük még
az 1,2 négyzetmétert sem haladja meg – elég volt a hajó elsüllyedéséhez. A
tisztek előtt nyilvánvalóvá vált, hogy a hajó el fog süllyedni. A fedélzeten
lévők enyhe rázkódást éreztek.
A rádiószobából a kapitány utasítására S. O. S. jeleket
küldtek, valamint megkezdték a nők és a gyerekek mentőcsónakokba helyezését, és
elkezdték kiosztani a mentőmellényeket. A parancs értelmében először csak a nők
és a gyermekek szállhattak be a csónakokba, később már a férfiak is, ha maradt
még hely. A mentőcsónakokban nagyjából az utasok felének jutott volna hely
(1178 férőhely), ez akkoriban kivételesen jó aránynak számított. Ennek ellenére
a csónakok nagy részét félig üresen engedték le. 0 óra 45 perckor leeresztették
az első csónakot, a 7-es számút, 28 emberrel. Sokan maradni akartak még mindig
a fedélzeten. Ugyanebben az időpontban vészjelző rakétákat is fellőttek, amit a
közeli Californian gőzösnek észlelnie kellett volna. De mint később kiderült, a
rádiósa aludt, az őrszemek pedig nem értették, hogy mi történik. A csónakokat
sorra engedték le, miközben az utolsó óráit élő gigászi hajóról fellőtték a
rakétákat. A bal oldali csónakoknál csak nőket és gyerekeket engedtek
beszállni, a másik oldalon már férfiak is mehettek. A hatalmas hajót
képtelenség volt elhagyni eleinte az utasoknak, ezért erőszakos módszerekkel
„lökték” be a csónakba a nőket és a gyerekeket. A hajó fedélzeteit ütemes
tempóban öntötte el a víz, végül már egyre gyorsabb ütemben süllyedt el a hajó.
Akik féltek beugrani a csónakfedélzetről himbálózó csónakba, azokat az alsóbb
sétányokról tessékelték be, mivel úgy biztonságosabbnak látszott, a fedélzetek
meg úgyis közelebb kerültek a vízhez. Az utolsó csónakot, a D jelzésűt 2:05-kor
bocsátották le. Az utolsó fehér vészjelző rakéta 1:40-kor röppent fel.
2:18-kor a Titanic teste már negyvenöt fokos szögben meredt
az ég felé. A kritikus állapot miatt az elektromos áram kialudt az egész hajón.
Ugyan még maradt két mentőcsónak, az összecsukható A és B, azonban aligha
lehetett mit kezdeni velük. A tiszti kabinsor tetejére szerelték fel őket. A
matrózok és a személyzet megpróbálták lecsatolni onnan, de addigra a víz már
elérte a csónakfedélzetet, és átsöpört alattuk. A két csónakot a hullám pedig lesodorta
a hajóról. Az A félholt emberekkel volt megtöltve, a B pedig felborult. A két
összecsukható csónak segítségére a 12-es mentőcsónak érkezett, a hajótörötteket
átemelték a kettő másikból.
A Carpathia nevű gőzös fogta az S. O. S. jeleket, és teljes
sebességgel a süllyedő Titanic felé indult, ám túl messze volt az azonnali
segítségnyújtáshoz. A mentést Arthur Rostron kapitány vezényelte le. Az első
túlélő, aki a Carpathia fedélzetére lépett, Margaret "Molly" Brown,
(az "elsüllyeszthetetlen Molly Brown") első osztályú utas, az utolsó
pedig Charles Lightoller másodtiszt (a legmagasabb rangú túlélő) volt.
Április 15-én 2:20-kor a Titanic elsüllyedt. Harold Lowe
ötödik tiszt, aki a 14-es csónakot irányította, még visszafordult 5 túlélőért,
akiket kiemeltek a jéghideg vízből, kettő közülük a csónakban meghalt. A
mentőcsónakokban lévő embereket kb. 75 perc múlva felvette a Carpathia. Az első
csónakot, a 2-est hajnali negyed ötkor vették fel, az utolsót, a 12-est négy
órával később, reggel nyolc óra körül. Ekkor már pletykák terjengtek a hajóval
történt dolgokról, azonban a White Star Line tagadta, hogy bármilyen
katasztrófa érte volna a hajót. Néhány óra múltán a hajótársaság elnöke
elismerte, hogy valóban elsüllyedt a Titanic, és rengeteg áldozatot követelt. A
hajóvállalat végül 800 000 dollár (kb. 148 millió forint) kártérítést fizetett
a túlélőknek.
mégis elsüllyedhet...
a szinte üres mentőcsónak
az utolsó kép a sokat tapasztalt kapitányról
értesülés a katasztrófáról, London
először titkolták...
majd bevallották a katasztrófát
az egyetlen nászutas pár, akik túlélték a katasztrófát
a visszatért mentőcsónakok az amerikai kikötőben
a kapitány kádja
"szellem" szalon
Mára már csak emlék...
Videók:
Még több kép zenei aláfestéssel: (giccsveszély!)
A Titanic megtalálása:
Titanic belseje:
ez a belsejéről tartalmaz plussz információkat, nem jó a minőség, de az elemzésben segíthet...
A Titanic süllyedésének szimulációja:
Eredeti felvételek:
Felhasznált linkek:
2 megjegyzés:
Még: http://www.encyclopedia-titanica.org/plans.php?angle=B+Deck
És még:
http://www.encyclopedia-titanica.org/220000-for-titanic-plan---the-independent-1306791482.html
:-)
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.